خرید کریو

خرید vpn

خرید vpn

خرید کریو

خرید vpn

خرید وی پی ان

وی پی ان

دانلود فیلم

خرید کریو

خرید vpn

خرید vpn

خرید کریو

خرید vpn

خرید وی پی ان

وی پی ان

دانلود فیلم

قابوس نامه
به انجمن خوش آمدید
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: قابوس نامه

  1. #1
    کاربر سایت
    http://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gifhttp://www.iranjoman.com/images/iranjoman/neshan2.gif

    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    محل سکونت
    یه جایی زیر آسمون
    نوشته ها
    616
    تشکر
    2,085
    تشکر شده 2,299 بار در 975 پست

    قابوس نامه

    قابوس نامه

    قابوس‌نامه، کتابی است در اخلاق، تالیف عنصرالمعالی کیکاوس‌بن اسکندربن قابوس‌بن وشمگیربن زیار و تالیف آن به سال([برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]) است ولی دکتر عبدالمجید بدوی به‌دلایلی سال تألیف آن را میان سالهای (۴۵۷ - ۴۶۲)هجری قمری یاد می‌کند.
    این کتاب مکرر به‌طبع رسیده، از جمله در [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] هفت‌بار منتشر شده که چاپ پنجم توسط استاد [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] به‌سال([برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]) طبع و چاپ ششم به‌اهتمام دکتر عبدالمجید بدوی در [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] به سال ([برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]) انتشار یافته و همچنین در [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] جزو انتشارات اوقاف گیب به‌اهتمام «روبن لوی» به سال ([برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...]) منتشر شده و نیز چندبار در [برای دیدن لینک ها ابتدا باید عضو انجمن شوید. برای ثبت نام اینجا کلیک کنید...] انتشار یافته‌است.
    قابوس نامه از آثار مهم منثور اواخر قرن پنجم و از بهترين نمونه هاينثر مرسل به شمار مي رود. نويسنده اين كتاب «امير عنصر المعالي كيكاوس بن اسكندر بنقابوس وشمگير» از امرا و شاهزادگان خاندان زياري است.

    عنصر المعالي اينكتاب را خطاب به فرزندش، گيلان شاه، نوشته و ظاهراً قصدش آن بوده كه فرزندش را ازعلوم و فنون مختلف و آداب و رسوم گوناگون كه در آن زمان وجود داشته و دانستن آنهارا برا ي فرزند لازم مي دانسته است، آگاه كند.
    نام اصلي كتاب «نصيحت نامه» است و قابوس نامه اسمي است كه بعداً به مناسبت شهرت جدش قابوس بن وشمگير بر روي آنكتاب گذاشته اند. اين كتاب داراي 44 باب است در انواع فنون و علوم و آيينها و نتهايمختلف.

    شيوه عنصرالمعالي در اين كتاب در هر باب چنان است كه ابتدا خطاب بهپسر خود به تعريف يا توصيف موضوع مورد نظر مي پردازد و در باب آن سخن مي گويد. سپسبراي توضيح بيشتر و روشنگري مطلب حكايتهايي نقل مي كند.
    قابوس نامه
    1-
    نثرقابوس نامه، ساده و روان و خوش آهنگ است.
    2-
    جمله ها كوتاه اند.
    3-
    لغات واصطلاحات فارسي در آن بسيار فراوان است.
    4-
    لغات عربي در آن بسيار كم است و اينمقدار اندك نيز از نوع واژه هايي معمولي و رايج است.
    5-
    به دليل محتواي كتاب،اصطلاحات مربوط به علوم مختلف زمان در آن وجود دارد.
    6-
    نويسنده، به دليل ذوقشاعري، اشعاري را كه خود سروده، در جاي مناسب همراه با نثر آورده است.
    دربارۀ کتاب


    برای معرفی این کتاب با آن اسم عجیبش(که البته گویا انتخاب این اسم توسط نویسنده نبوده)، خوب است از زبان خود نویسنده(در پایان کتاب) بشنویم:
    "اکنون بدان ای پسر که هرچه عادت من بود جمله به کتابی کردم از بهر تو و از هر علمی و هر هنری و هر پیشه ای که من دانستم از هر دری فصلی یاد کردم اندر چهل و چهار باب این کتاب. از کودکی تا پیری عادت من چنین بوده است و من شصت و سه سال بدین سیرت بودم و بدین سان به پایان بردم... پس آنچه به خویشتن پسندیدم اکنون تو را همان خواستم و آموختم. اگر تو بهتر از این خصلتی و عادتی همی دانی چنان باش که بهتر بوَد و اگرنه این پند های من به گوش دل شنو و کاربند و اگر نشنوی و کار نبندی بر تو ستم نیست..." (ص198)
    امیر عنصرالمعالی(412-حدود475هـ.) گویا یک معلم و مربی تمام عیار بوده و حتی نکات روانشناسی را در مواجهه با فرزند به خوبی می دانسته. هر چند ما در زمان عنصرالمعالی نبوده ایم اما طبیعی است که بین پدر و پسر، بین پیر و جوان یا به عبارتی بین دو نسل مختلف تفاوت های بارزی وجود داشته باشد. با این حال عنصرالمعالی از زیر و بم و راه و روش تربیت آگاه بوده.
    (کاش جای اینکه یکی دو صفحه از قابوس نامه را داخل کتاب درسی چاپ کنند و بچۀ بیچاره را مجبور به حفظ کردن "کلمه ها و ترکیبات تازه" بکنند و به زور توی مخ بچه متن قرن پنجمی را بچاپانند تا از درس و مدرسه فراری شود، کمی از روشهای نصیحت و تربیت کردن عنصرالمعالی را به معلم ها یاد می دادند.)
    مولف کتاب، ابتدا با آوردن نکاتی پیرامون شناخت خداوند و بجا آوردن عبادات و ستایش پیامبر کتاب را آغاز کرده و در ادامه از حقوق پدر و مادر، کسب هنر و دانش و مهارت سخن راندن، پیری و جوانی، آداب خوردن و نوشیدن، مهمان کردن و مهمان شدن، شراب خوردن، مزاح و نرد و شطرنج و سایر بازی ها، عشق ورزیدن، گرمابه رفتن، خوابیدن، شکار کردن، چوگان زدن، جنگیدن با دشمن، جمع کردن مال، زن گرفتن و تربیت فرزند، دوست گرفتن و ... سخن می گوید. عنصر المعالی همچنین در مورد طلب علم و آموختن فقه و نجوم و هندسه و طب نکاتی را ذکر می کند و در بارۀ شاعری و نوازندگی و خوانندگی صحبت می کند. در قسمت های انتهایی نیز آداب خدمت و ندیمی پادشاهان و کاتب بودن و وزیر بودن و سپهسالاری و پادشاهی را بیان می کند. در فصل دیگری به باقی انواع پیشه هار مثل کشاورزی اشاره می کند و آخرین فصل کتاب "اندر آیین جوانمردی" نام دارد.
    از همین عناوین می شود حدس زد که عنصرالمعالی آدم دانایی بوده و در هر فنی دستی داشته. گفته می شود عنصرالمعالی از شاهزادگان آل زیار بوده و معلوم نیست که خودش پادشاهی می کرده یا نه. همسر مولف دختر سلطان محمود بوده و پسرش"گیلان شاه"، که کتاب برای او نوشته شده، نوۀ سلطان محمود می باشد.
    قابوس نامه اثر مورد توجهی از تمدن اسلامی پیش از مغول محسوب می شود. این کتاب گوشه ای از تمدن پر رونق اسلامی درآن دوران را نمایش میدهد و در مورد بسیاری از مسائل کوچک و بزرگ، صحبت می کند. بنابراین برای شناخت تمدن اسلامی در قرن پنجم و جزئیات زندگی و معاش در این زمان، قابوس نامه اثر مهمی محسوب می شود.

    قسمت هایی از متن کتاب
    هرچند خیلی از بخش های کتاب ممکن است برای خوانندۀ امروزی چندان کاربردی نباشند اما نکات بسیاری نیز در آن پیدا می شود که جالب و شنیدنی هستند. علیرغم متن قدیمی و اندکی دشوار کتاب، خواندن برخی قسمت های آن واقعاً می ارزد. حتماً سری به قابوس نامه (آنهم با توضیحات دکتر یوسفی) بزنید.

    خرد و دانش
    "بدان که عقل از دو گونه است: یکی عقل غریزی است و دوم عقل مکتسب است، آنرا که عقل غریزی بود خرد خوانند و آن را که عقل مکتسب است دانش خوانند. اما هرچه مکتسب است بتوان آموختن ولکن عقل غریزی هدیۀ خدای است، آن به تعلیم از معلّم بنتوان آموخت."
    ص198
    اوقات شبانه روز
    "بدان ای پسر که مردمان عامّه را در شغل های خویش ترتیب و اوقات پدید نیست، به وقت و ناوقت به ننگرند. و بزرگان و خردمندان هر کاری را از آنِ خویش وقتی پدید کردند، بیست و چهار ساعت شبانروزی بر کارهای خویش ببخشیدند، میان هر کاری تا هر کاری را فرقی و وقتی نهادند و حدّی و اندازه ای پدید کردند تا کارهای ایشان به یکدیگر اندر نیامیزد..."
    ص63
    پیری
    "و بر پیران همیشه به رحمت باش که پیر، بیماری است که کس به عیادت وی نرود و پیری علتی است که هیچ طبیب داروی آن نداند الّا مرگ، از آنچه پیر از رنج پیری نیاساید تا نمیرد."
    ص61

    غم و شادی
    "از بهر نیک و بد زود شاد و اندوهگین مباش که این فعل کودکان باشد."
    ص41
    هنر
    "و تن خویش را بعث کن به فرهنگ و هنرآموختن، ... سقراط گوید: هیچ گنجی بهتر از هنر نیست، و هیچ دشمن بَتَر از خوی بد نیست، و هیچ عزّی بزرگوارتر از دانش نیست، و هیچ پیرایه بهتر از شرم نیست."
    ص41





  2. کاربر مقابل از این پست Reza 1987 تشکر کرده است.

    ADMIN (06-21-2011)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

     

تعداد اعضای بازدید کننده از این تایپیک : 7

کلمات کلیدی این موضوع

Bookmarks

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •